Insikter från IAA Mobility 2025: Kinesiska elbilstillverkare utmanar Europa

Ett kort besök på den internationella bilmässan IAA Mobility i München i september gav viktiga insikter om vilka möjligheter och utmaningar den globala bilindustrin står inför, särskilt för de europeiska biltillverkarna. Evenemanget visade den skarpa kontrasten mellan det traditionella europeiska billandskapet och den snabbt växande närvaron av kinesiska biltillverkare.
Översikt över utställarna på IAA Mobility
Totalt antal utställare: Cirka 750 företag från över 30 länder deltog.
Europeiska tillverkare: Antalet biltillverkare, OEM-tillverkar (Original Equipment Manufacturers) var ytterst begränsat. I stället dominerade underleverantörer och företag med tekniklösningar inom kommunikation och data.
Direkta kinesiska OEM-tillverkare: Ett antal kinesiska biltillverkare hade en framträdande plats på mässan, däribland BYD, NIO, Xpeng, Leapmotor, Chery (med sina varumärken Omoda och Jaecoo), Chongqing Changan Automobile (med Avatr och Deepal) och Aito.
Att just företag som BYD och Xpeng hade säkrat stora premiumytor på mässan visar att kinesiska varumärken nu positionerar sig som globala utmanare till Europas bilindustri.
Elektrifiering och AI – mässans hetaste teman
De mest uppmärksammade och diskuterade inslagen på mässan kretsade starkt kring två tydliga trender: elektrifiering och avancerad teknik, med ett stort fokus på AI.
Elfordon i fokus
Elfordon (EV) var mässans centrala tema. Europeiska biltillverkare som Volkswagen, Mercedes-Benz och BMW visade upp nya el-koncept och modeller för att möta den växande konkurrensen från kinesiska elbilar.
- Volkswagens "Electric Urban Car Family" inkluderar flera modeller från deras varumärken VW, Skoda och Cupra.
- BMW:s "Neue Klasse" visades upp, där lanseringen startar med modellen iX3 med fokus på batterier med hög energitäthet och avancerade digitala interiörer.
- Mercedes-Benz Concept CLA var en annan stor debut, som lyfte fram en ny plattform utformad för effektivitet och lång räckvidd.
AI- och mjukvarufunktioner
AI var inte en fristående funktion utan djupt integrerad i många av nästa generations fordonssystemen. Viktiga områden som väckte uppmärksamhet var:
- Avancerade förarassistanssystem (ADAS): I takt med nya EU-krav för alla nya fordon, visade företag som ZF och även andra upp AI-drivna lösningar för filhållning, adaptiv farthållare och prediktivt underhåll.
- Smarta cockpits och infotainment: Kinesiska märken utmärkte sig särskilt inom detta område, med avancerade infotainmentsystem, integrerade smarta cockpits och användarcentrerade design som når marknaden snabbare.
- Autonom körning: Företag som specialiserar sig på autonom körning, som DeepRoute.ai och Horizon Robotics (som också öppnar ett nytt europeiskt huvudkontor),visade sina AI-drivna lösningar för urban ADAS och framtida självkörande funktioner.
Slutsats: Europa möter en ny verklighet
IAA Mobility 2025 bekräftade att europeiska företag inte längre dominerar utvecklingen inom mobilitet – i stället är det kinesiska aktörer som nu tar stafettpinnen.
Ett exempel på hur européerna anpassar sig till en ny omvärld är Volkswagens strategi på den kinesiska marknaden "In China for China", där lönsam export till Kina är ett minne blott, när inhemska tillverkare har prismässigt mycket konkurrenskraftiga bilar.
Samtidigt blir samarbeten med kinesiska leverantörer, inom till exempel batteriteknik, allt viktigare. BMW har till exempel utvecklat mer effektiva batterier tack vare ny teknik från ledande CATL.
Även om antalet kinesiska biltillverkare var begränsat på mässan är trenden tydlig: de kommer att ta en hygglig del av marknaden i Europa framöver, helt oavsett påverkan av tullar.